Hilke Bauweraerts | Bart Van Troyen |
Meer over Hilke & Bart
Hilke BauweraertsDoor het opgroeien in een muzikale familie werden Hilkes muzikale oren al van jongsaf aan gevoelig gemaakt voor muziek. Het kon niet anders dat haar roots haar zouden leiden naar het zelf beoefenen van muziek. Zij begint haar muziekstudies aan de muziekacademie van Schilde en nadien de kunsthumaniora van Turnhout. Daarna volgt zij de masteropleiding ‘muziektherapie’ aan het LUCA School of Arts, campus Lemmens. Alhoewel zij reeds van kindsbeen af allerlei instrumenten beoefende, was het de diatonische accordeon die uiteindelijk haar hart wist te winnen. Op 16-jarige leeftijd begint ze zich als autodidacte te wijden aan deze grote liefde. Om een nieuwe wind in haar speelwijze te blazen, volgde ze stages bij Didier Laloy, Anne Niepold, Martin Coudroy, Simone Bottasso, Stéphane Milleret, Aurélien Claranbaux en Emile Verstraeten. Hilke betrad verscheidene podia met haar eerste folkgroep ‘Sakura’, met wie ze de wedstrijd op het Lindeboomfestival won en in 2011 een cd uitbracht. Met Duo Brabants Bauweraerts heeft ze ook jaren opgetreden. Hilke is een creatieve muzikante/componiste die niet afschrikt van een portie durf en die alles uit de kast zal halen om ervoor te zorgen dat de nummers met de juiste energie gespeeld worden. Bart Van TroyenAls tiener raakte Bart gebeten door het doedelzakvirus, op de stage in Gooik. Het bleek het begin van een ware passie, en na zijn studies (Master in muziek, optie doedelzak/musette en Master kamermuziek) ging hij aan de slag als doedelzakleraar aan verschillende academies. Om in zijn vrije tijd toch ook nog wat met doedelzakken bezig te zijn, werd hij leerling van de legendarische bouwer Remy Dubois. Sinds 2017 heeft Bart een eigen atelier in Bornem waar hij musettes bouwt naar 18e eeuws model. Als uitvoerend muzikant trad hij al op met enkele grote namen uit de barokmuziek: Freiburger Barockorchester, Les Arts Florissants, Sir Simon Rattle, Paul Agnew, Reinout Van Mechelen… En sinds 2024 dus ook bij Hidrae, olé! |
Malicorne Buysse | Robbe Desmet |
Meer over Malicorne & Robbe
Malicorne BuysseVernoemd naar de legendarische folkgroep en als kind van twee folkliefhebbers, wordt Malicorne reeds op jonge leeftijd ondergedompeld in de wereld van de traditionele muziek. In haar klassieke muziekopleiding ontwikkelt ze al snel een voorliefde voor viool. Haar docente Ann Lafaille weet als geen ander passie en muzikaliteit over te brengen in haar lessen en speelt dan ook een belangrijke rol in haar verdere muzikale parcours. Later ontwikkelt ze een grote interesse in de uitgepuurde Centre-France vioolstijl (waarbij de bourrée auvergnate centraal staat) door het volgen van diverse folkstages bij oa. Jean-François Vrod en Luc Pilartz. Nadien zet zij haar eerste stappen in verschillende muzikale projecten (Chitty Bang Bang, Famuze, Kotjesvolk, Kadril, Zjef Vanuitsel, Les Sauvages), waarin ze steeds opnieuw zoekt naar een combinatie van improvisatie afgewisseld met subtiele begeleiding. Ze ziet folkmuziek als de perfecte afwisseling voor het wetenschappelijk onderzoek waar ze dagelijks mee bezig is. Robbe DesmetRobbe Desmet (°08/01/1994) kwam al op jonge leeftijd in contact met zowel klassieke muziek als jazz. Na een opleiding viool verlegde hij zijn focus naar de basgitaar. Aan het Conservatorium van Gent studeerde hij jazzbas onder begeleiding van onder andere Janos Bruneel, Yannick Peeters en Nic Thys. Na het behalen van zijn master in basgitaar volgde hij nog twee jaar extra contrabaslessen aan hetzelfde conservatorium. Na zijn studies begon Robbe les te geven aan verschillende academies in Vlaanderen, waar hij zijn passie voor muziek met anderen deelt. Als veelzijdige muzikant is hij actief in uiteenlopende genres en projecten. Zo treedt hij regelmatig op in musicalbands, klassieke orkesten, popbands en jazzformaties. Sinds 2023 maakt hij deel uit van Hidrae, waar hij zijn muzikale horizon verder verbreedt met folkmuziek. foto Robbe © Michel de Pourcq (dpm@telenet.be) |
Thomas Hoste |
Meer over Thomas
Thomas HosteSinds de draailier zijn pad kruiste, is Thomas betoverd door de rijke klank van dit unieke instrument. De verliefdheid werd een ware passie. Hij volgde intensieve workshops & stages in binnenland (Martina Diessner, Iep Fourier, Hans Quaghebeur…) en buitenland (Gregory Jolivet, Gilles Chabenat, Isabelle Pignol, Valentin Clastrier…). Enkele jaren later draaide hij zelf aan de zwengel bij Kléan, Barnabas, Findus & Elanor. In 2018 zorgde hij mee voor de traditionele touch in het FolKK (Folk ontmoet KleinKunst)-project. Nu toert hij doorheen heel West-Europa met de vaste bands Fyndus (met Emma Coopman), Hidrae (met oa Bart Van Troyen & Hilke Bauweraerts), Cecilia (met Jan Leeflang & Greet Wuyts), Threo (met oa Paul James) en Nebel (met Puck Duits & Joris Alblas). Dankzij zijn informatica-achtergrond combineert Thomas de eeuwenoude klanken met de meest moderne geluidstechnieken. Dit resulteerde in het ambient drone trio Mótha en een beklijvende muzikale sage ‘De Manen Opzij’. Daarnaast is hij een vaak gevraagde gastmuzikant bij verschillende ensembles, zoals bij Blowzabella, Kadril, op een cd-uitgave van Michel Terlinck rond zijn hommelsuites & bij Andries Boone op zijn recente cd C.O.N.V.E.R.S.A.T.I.O.N.S. Thomas brengt het instrument vaak in de media, o.a. bij Scheire & de Schepping en op heel wat nationale radiostations. Begin 2024 had hij de eer om een solopartij te spelen bij het symfonisch orkest “Prima La Musica” o.l.v. Maestro Dirk Brossé tijdens een live-uitzending op VRT. Thomas is ook al jarenlang vaste lesgever op zijn instrument, o.a. op de Stage in Gooik, de folkstage Qiqalson in Floreffe, bij Stichting Draailier & Doedelzak (Nederland) & bij Westelfolk. |